ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΝΤΑΞΗ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΤΟ ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΑΣΠΕΡΓΚΕΡ

ΣΤΗΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΝΤΑΞΗ ΕΝΟΣ ΜΑΘΗΤΗ ΜΕ ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΑΣΠΕΡΓΚΕΡ

                                           Τι είναι το Σύνδρομο Ασπεργκερ
Το Σύνδρομο Ασπεργκερ είναι μια μορφή αυτισμού όπου ενώ το άτομο έχει φυσιολογική ή ανώτερη νοημοσύνη και φαινομενικά ‘φυσιολογικό’ λόγο, υπάρχουν σημαντικές δυσκολίες σε διάφορους τομείς όπως στην κοινωνική κατανόηση, στην λεκτική και στη μη- επικοινωνία και γενικότερα στις σχέσεις με τους ανθρώπους. Θα έλεγε κανείς ότι το άτομο με Σύνδρομο Ασπεργκερ βλέπει τον κόσμο από τη δική του οπτική ματιά και  ότι  δεν κατανοεί αυτό που είναι ‘αυτονόητο’. Προτιμάει να παίζει μόνο του-Δε συνεργάζετα εύκολα με άλλα παιδιά.

Ενδείξεις  που πρέπει να μας οδηγήσουν στο ότι το παιδί χρειάζεται κάποια διάγνωση-στην περίπτωση που δεν υπάρχει:
Θυμώνει εύκολα, γίνεται ενοχλητικός ή επιθετικός (μπορεί να πετάει και αντικείμενα) χωρίς να καταλαβαίνουμε το γιατί. Μπορεί όμως και να είναι εντελώς το αντίθετο. (ήσυχος, ντροπαλός, απόμακρος)
Κάνει επαναλαμβανόμενες κινήσεις με το σώμα του.
Αφοσιώνεται σε ένα θέμα-αντικείμενο
Γενικά η συμπεριφορά του είναι τέτοια που δεν ταιριάζει με το σχολικό περιβάλλον και δίνει την εντύπωση  κακομαθημένου παιδιού.

Όλα τα παιδιά με το σύνδρομο Asperger δεν είναι το ίδιο. Όπως κάθε παιδί, και τα παιδιά με το σύνδρομο Asperger, έχουν την δική τους ιδιαίτερη προσωπικότητα. Δεν υπάρχει μια συγκεκριμένη συνταγή προσέγγισης μέσα στην τάξη.

Προτάσεις σχετικές με  χαρακτηριστικά του συνδρόμου:

Description: http://www.noesi.gr/files/gifs/arrow_paragraph.gif Επιμονή στο ίδιο, όμοιο, στην επανάληψη
Τα παιδιά με σύνδρομο Asperger αναστατώνονται εύκολα με τη μικρότερη αλλαγή, είναι πολύ ευαίσθητα σε περιβαλλοντικές εντάσεις . Είναι ανήσυχα και τείνουν να στενοχωρούνται πολύ όταν δεν ξέρουν τι να περιμένουν. Το άγχος, η κούραση και η αισθητήρια υπερφόρτωση(π.χ. μια λάμπα που αναβοσβήνει κι ένας ήχος μηχανήματος) τα αναστατώνει.

Εισηγήσεις
• Να προσφέρετε ένα αναμενόμενο και ασφαλές περιβάλλον.
• Να μειώσετε τις αλλαγές.
• Να προσφέρετε μια συνεπή καθημερινή ρουτίνα: Το παιδί με σύνδρομο Asperger πρέπει να καταλάβει τη ρουτίνα της κάθε μέρας και να ξέρει τι το περιμένει για να μπορεί να συγκεντρωθεί στο καθήκον του.
• Να αποφεύγετε εκπλήξεις: Να προετοιμάσετε το παιδί πολύ λεπτομερώς και εκ των προτέρων για ειδικές δραστηριότητες, τροποποιημένα προγράμματα ή όποια άλλη αλλαγή στην ρουτίνα του όσο μικρή και να είναι.
• Να καθησυχάσετε φόβους για το άγνωστο εκθέτοντας το παιδί σε νέες δραστηριότητες, δασκάλους, αίθουσα, σχολείο, κατασκήνωση κ.λ.π. και όσο το συντομότερο γίνεται για να μην υπάρχει υπερβολική ανησυχία από το παιδί.
Για παράδειγμα, όταν ένα παιδί με σύνδρομο Asperger πρέπει να αλλάξει σχολείο, πρέπει να συναντήσει τους καινούργιους δασκάλους, να δει το καινούργιο σχολείο και να πληροφορηθεί για το νέο του πρόγραμμα πολύ πριν την υλοποίησή του.

Description: http://www.noesi.gr/files/gifs/arrow_paragraph.gif Διαταραχή στην κοινωνική αλληλεπίδραση
Τα παιδιά με σύνδρομο Asperger δείχνουν μια ανικανότητα στην κατανόηση πολύπλοκων κανόνων της κοινωνικής αλληλεπίδρασης˙ είναι αφελή˙ πολύ εγωκεντρικά˙ μπορεί να μην τους αρέσει η σωματική επαφή˙ μιλάνε προς τους ανθρώπους και όχι μαζί τους˙ δεν καταλαβαίνουν ανέκδοτα, ειρωνεία ή μεταφορές˙ έχουν μονότονο ή μονοκόμματο, αφύσικο τόνο φωνής˙, ακατάλληλα βλέμματα και γλώσσα του σώματος δίνουν την εντύπωση πως είναι αναίσθητα και τους λείπει η διπλωματικότητα˙ παρερμηνεύουν κοινωνικές υποδείξεις˙ δεν μπορούν να κρίνουν την «κοινωνική απόσταση»˙ παρουσιάζουν φτωχή ικανότητα να αρχίσουν και να κρατήσουν μια συζήτηση˙ έχουν αναπτύξει καλά την ομιλία τους, αλλά έχουν φτωχή επικοινωνία˙ μερικές φορές τα χαρακτηρίζουν «μικρούς δασκάλους» επειδή το στυλ ομιλίας τους είναι τόσο ώριμο και σχολαστικό˙ τα εκμεταλλεύονται με ευκολία (δεν καταλαβαίνουν ότι κάποιες φορές κάποιοι λένε ψέματα ή τα κοροϊδεύουν)˙ και συνήθως έχουν την επιθυμία να είναι μέρος του κοινωνικού συνόλου.


Εισηγήσεις
• Προστατέψτε το παιδί από την κακομεταχείριση και το κορόιδεμα˙ Θα ήταν καλό να γίνει μια εκπαίδευση των άλλων παιδιών (σε μεγάλες τάξεις) γύρω από το σύνδρομο αλλά αυτό χρειάζεται αρκετή προετοιμασία και στήριξη για να πραγματοποιηθεί. Να παινεύετε συμμαθητές όταν τους φέρονται με κατανόηση και αποδοχή.. Αυτή η πράξη μπορεί να εμποδίσει το στιγματισμό ενώ προάγει την συμπάθεια και την ανεκτικότητα των άλλων παιδιών.
• Τονίστε τις γνωστικές ικανότητες του παιδιού με σύνδρομο Asperger με το να δημιουργήσετε καταστάσεις μαθησιακής συνεργασίας όπου οι ικανότητες ανάγνωσης, λεξιλογίου, μνήμης θα θεωρούνται σαν προτέρημα από τους συνομηλίκους και θα το αποδεκτούν ως ισάξιο
• Οι μεγαλύτεροι μαθητές με σύνδρομο Asperger, μπορούν να ωφεληθούν από ένα «φιλικό σύστημα». Ο δάσκαλος μπορεί να εκπαιδεύσει ένα ευαίσθητο συμμαθητή(ή μια μικρή ομάδα παιδιών) για την κατάσταση ενός παιδιού με σύνδρομο Aspenger και να τους βάλει να καθίσουν ο ένας δίπλα στον άλλο. Ο συμμαθητής μπορεί να προσέχει το παιδί με σύνδρομο Aspenger στο σχολικό, στα διαλείμματα, στους διαδρόμους κ.τ.λ. και να προσπαθήσει να το συμπεριλάβει στις σχολικές του δραστηριότητες.
• Τα παιδιά με σύνδρομο Aspenger τείνουν να είναι απομονωμένα έτσι ο δάσκαλος πρέπει να ενθαρρύνει τη συναναστροφή με τους άλλους. Να ενθαρρύνει την κοινωνικοποίηση και να περιορίσει το χρόνο της απομόνωσης. (για παράδειγμα ομαδικές εργασίες σε σπίτια)
Description: http://www.noesi.gr/files/gifs/arrow_paragraph.gif Περιορισμένο πεδίο ενδιαφερόντων
Τα παιδιά με σύνδρομο Aspenger έχουν εκκεντρικές ιδέες ή παράξενες εμμονές (μερικές φορές συλλέγουν ασυνήθιστα πράγματα).Έχουν τη διάθεση, ασταμάτητα, να κάνουν κήρυγμα για συγκεκριμένα θέματα, κάνουν συνεχείς ερωτήσεις για κάτι, δυσκολεύονται να αφήσουν τις ιδέες τους, ακολουθούν το δικό τους ρυθμό άσχετα από τις εντολές που έχουν. Μερικές φορές αρνούνται να μάθουν για κάτι που είναι έξω από το πεδίο των ενδιαφερόντων τους.


Εισηγήσεις
• Να μην επιτρέπεται στο παιδί με σύνδρομο Aspenger να συζητά ή να κάνει ερωτήσεις συνέχεια για τα περιορισμένα ενδιαφέροντά του. Περιορίστε αυτή τη συμπεριφορά καθορίζοντας μια συγκεκριμένη ώρα την ημέρα όπου το παιδί θα μπορεί να μιλήσει για αυτά.
• Η χρησιμοποίηση θετικής ενίσχυσης προς μια επιθυμητή συμπεριφορά είναι η σημαντική στρατηγική για τη βοήθεια ενός παιδιού με σύνδρομο Aspenger
• Πρέπει να οριστούν σταθερές προσδοκίες για την ολοκλήρωση μιας εργασίας στην τάξη. Πρέπει να ξεκαθαριστεί στο παιδί με σύνδρομο Aspenger ότι δεν έχει τον έλεγχο και ότι πρέπει να ακολουθεί συγκεκριμένους κανόνες.
• Για απείθαρχα παιδιά, μπορεί να είναι απαραίτητο να περιοριστούν οι εργασίες τους στα ενδιαφέροντά τους (π.χ. αν τους ενδιαφέρουν οι δεινόσαυροι, τότε μπορούν να τους δοθούν προτάσεις, μαθηματικά προβλήματα, λεξιλόγιο που να αφορούν τους δεινόσαυρους).Σταδιακά, μπορούν να ζητηθούν και άλλα θέματα για τις εργασίες.
• Στους μαθητές μπορούν να δοθούν εργασίες που συνδέουν το ενδιαφέρον τους με το θέμα που μελετάται, π.χ κατά της διάρκεια της μελέτης μιας χώρας, σ ένα παιδί που έχει εμμονή με τα τρένα μπορεί να ανατεθεί η διερεύνηση των μέσων μεταφοράς που χρησιμοποιούν οι κάτοικοι αυτής.

Description: http://www.noesi.gr/files/gifs/arrow_paragraph.gif Ανεπαρκής συγκέντρωση
Συχνά αποσπάται η προσοχή των παιδιών με σύνδρομο Asperger, είναι ανοργάνωτα, δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν μέσα στην τάξη  και δυσκολεύονται να μάθουν σε ομάδες.

Εισηγήσεις
• Οι εργασίες πρέπει να χωρίζονται σε μικρότερα μέρη και πρέπει να δίνεται από το δάσκαλο συχνή ανατροφοδότηση και καθοδήγηση.
• Τα παιδιά με σοβαρά προβλήματα προσοχής ωφελούνται με χρονομετρημένες εργασίες. Αυτό τους βοηθά να οργανώσουν τον εαυτό τους. Εργασία που δεν ολοκληρώνεται ή που ολοκληρώνεται απρόσεκτα μέσα στο χρονικό όριο πρέπει να συμπληρωθεί κατά τη διάρκεια κάποιας ελεύθερης ώρας του παιδιού. Χρειάζονται ένα δομημένο πρόγραμμα που να τους διδάσκει ότι η συμμόρφωση με τους κανόνες οδηγεί σε θετική ενίσχυση ( αυτό το πρόγραμμα κινητοποιεί το παιδί να είναι παραγωγικό, έτσι ενισχύεται η αυτοεκτίμησή του και μειώνεται το άγχος γιατί νιώθει ικανό). Πάντα εξηγούμε γιατί υπάρχει ο συγκεκριμένος κανόνας.
• Στην περίπτωση των μαθητών με σύνδρομο Aspenger η δυσκολία συγκέντρωσης, η αργή ταχύτητα της γραφής τους και η σοβαρή αποδιοργάνωση μπορεί να κάνουν απαραίτητη τη μείωση το φόρτου εργασίας και ή να του δοθεί χρόνος σε μια τάξη όπου ένας δάσκαλος ειδικής αγωγής θα δώσει την επιπρόσθετη βοήθεια που χρειάζεται το παιδί για να ολοκληρώσει τις εργασίες του.
• Το παιδί με σύνδρομο Aspenger πρέπει να κάθεται στο πρώτο θρανίο και να του απευθύνονται συχνά ερωτήσεις που θα το βοηθήσουν να παρακολουθήσει το μάθημα. Προσοχή: πολλές φορές δε λένε ότι δεν έχουν καταλάβει κάτι.
• Επινόησε μια μη λεκτική κίνηση με το παιδί (π.χ. ένα ελαφρύ κτύπημα στο θρανίο) όταν εκείνο δεν προσέχει.
• Ο δάσκαλος πρέπει να ενθαρρύνει το παιδί με σύνδρομο Aspenger ν’ αφήνει τις κρυφές του φαντασίες ή σκέψεις και να επικεντρώνεται στον αληθινό κόσμο. Αυτή είναι μια συνεχής μάχη, καθώς η παρηγοριά του φανταστικού κόσμου πιστεύεται ότι είναι πιο ελκυστική απ’ οτιδήποτε υπάρχει στην αληθινή ζωή.

Description: http://www.noesi.gr/files/gifs/arrow_paragraph.gif Ανεπαρκής κινητικός συντονισμός (δεν ισχύει για όλες τις περιπτώσεις)
Τα παιδιά με σύνδρομο Aspenger είναι αδέξια, έχουν παράξενο βηματισμό, αποτυγχάνουν σε παιχνίδια που σχετίζονται με τις κινητικές ικανότητες. Αντιμετωπίζουν δυσκολίες που μπορούν να προκαλέσουν μόνιμα προβλήματα, αργή ταχύτητα γραφής και δυσκολίες στο να σχεδιάσουν.
Εισηγήσεις
Παιχνίδια που απαιτούν οπτικοκινητικό συντονισμό (μπάσκετ, ποδόσφαιρό κ.λ.π.) θα δυσκολέψουν το παιδί με σύνδρομο Άσπεργκερ, από ότι παιχνίδια με πιο πολλούς κανόνες Απλοποιούμε το παιχνίδι κυρίως αν είναι παιχνίδι με οπτικοκινητικό συντονισμό.
• Τα μικρά παιδιά επωφελούνται από τις γραπτές καθοδηγήσεις γιατί τα βοηθάει να ελέγξουν το μέγεθος και την ομοιομορφία των γραμμάτων που γράφουν. Αυτό, επίσης, τα αναγκάζει να περνούν κάποιο χρόνο για να γράψουν προσεκτικά.
• Όταν δίνεται μια χρονομετρημένη εργασία, θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η αργή ταχύτητα γραφής του παιδιού.
• Τα άτομα με σύνδρομο Aspenger μπορεί να χρειάζονται περισσότερα, απ’ ό,τι οι συνομήλικοί του, για να ολοκληρώσουν τις εξετάσεις ( γράφοντας εξετάσεις σε μια ήσυχη τάξη όχι μόνο προσφέρεται περισσότερος χρόνος αλλά τους δίδεται και η καθοδήγηση που χρειάζονται από τον δάσκαλο για να μείνουν συγκεντρωμένα). Είναι πολύ βοηθητικό να οπτικοποιούμε ό,τι μπορούμε από αυτά που ζητάμε από τα παιδιά.

Description: http://www.noesi.gr/files/gifs/arrow_paragraph.gif Μαθησιακές δυσκολίες
Τα παιδιά με σύνδρομο Aspenger συνήθως έχουν μέση ή πάνω από το μέσο όρο νοημοσύνη (ειδικά στις λεκτικές δοκιμασίες) αλλά έχουν σοβαρές ελλείψεις στις νοητικές δοκιμασίες και στις δοκιμασίες κατανόησης. Ο λόγος τους και τα λεξιλόγιo που χρησιμοποιούν δίνουν την εντύπωση πως καταλαβαίνουν αυτά που συζητούν αλλά στην πραγματικότητα παπαγαλίζουν αυτά που έχουν διαβάσει ή ακούσει. Το παιδί με σύνδρομο Aspenger έχει άριστη μνήμη αλλά στην πραγματικότητα είναι μηχανική. Η εικόνα τους συχνά ξεγελάει. Επίσης, έχουν ελλείψεις και στην επίλυση προβλημάτων.

Εισηγήσεις
• Προσφέρετε εξατομικευμένου προγράμματος που θα βοηθήσει στην επιτυχία των παιδιών. Το παιδί με σύνδρομο Aspenger χρειάζεται κινητοποίηση για να μην ακολουθεί της δικές του παρορμήσεις. Η μάθηση πρέπει να επιβραβεύει και όχι να προκαλεί άγχος.
• Μη θεωρείτε δεδομένο ότι τα παιδιά με σύνδρομο Aspenger κατανοούν κάτι, καθώς συχνά απλά "παπαγαλίζουν" αυτά που έχουν ακούσει.
• Προσφέρετε μια πρόσθετη επεξήγηση και προσπαθήσετε να απλοποιήσετε το μάθημα, όταν το νόημά του είναι περίπλοκο.
• Επικεντρωθείτε στη μνήμη τους. Η διατήρηση πληροφοριών είναι το δυνατό σημείο τους.
• Οι συναισθηματικοί τόνοι, οι πολλαπλές έννοιες και τα θέματα σχέσεων που παρουσιάζονται στα μυθιστορήματα συχνά δεν γίνονται κατανοητά.
• Οι γραπτές εργασίες των ατόμων με σύνδρομο Aspenger συχνά επαναλαμβάνονται, περνούν από το ένα θέμα στο άλλο και περιέχουν λανθασμένες λεκτικές έννοιες. Αυτά τα παιδιά, συχνά δεν γνωρίζουν τη διαφορά μεταξύ των γενικών γνώσεων και των προσωπικών ιδεών και νομίζουν ότι ο δάσκαλος θα κατανοήσει τις δυσνόητες εκφράσεις τους.
• Προσοχή: Τα παιδιά με σύνδρομο Aspenger συχνά είναι άριστα στην ανάγνωση αλλά αδυνατούν στην κατανόηση. Έτσι, μη θεωρείτε ότι κατανοούν αυτά που τόσο καλά διαβάζουν.
• Οι εργασίες μπορεί να μην είναι ποιοτικές γιατί το παιδί με σύνδρομο Aspenger δεν παρακινείται να προσπαθήσει σε πεδία που δεν τον / την ενδιαφέρουν. Πρέπει να οριστούν προσδοκίες για την ποιότητα της εργασίας. Η εργασία που εκτελείται μέσα στα χρονικά όρια πρέπει όχι μόνο να είναι ολοκληρωμένη αλλά και προσεγμένη.

Description: http://www.noesi.gr/files/gifs/arrow_paragraph.gif Συναισθηματική ανωριμότητα
Τα παιδιά με σύνδρομο Aspenger έχουν τη νοημοσύνη να αγωνιστούν στην εκπαίδευση αλλά συχνά δεν μπορούν   συναισθηματικά ν’ ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις της τάξης. Αυτά τα παιδιά αγχώνονται πολύ εύκολα λόγω της ανελαστικότητάς τους. Η αυτοεκτίμησή τους είναι χαμηλή, κάνουν αυτοκριτική και όταν κάνουν λάθη δεν μπορούν να το αντέξουν. Τα άτομα με σύνδρομο Asperger, κυρίως οι έφηβοι, μπορεί να είναι επιρρεπή στην κατάθλιψη (έχει καταγραφεί ένα μεγάλο ποσοστό κατάθλιψης σε ενήλικες με σύνδρομο Aspenger ). Οι εκρήξεις θυμού είναι κοινές αντιδράσεις οφειλόμενες στο άγχος και στη σύγχυση. Τα παιδιά με σύνδρομο Aspenger σπάνια φαίνονται χαλαρά και εύκολα καταβάλλονται όταν τα πράγματα δεν είναι σύμφωνα με τις αυστηρές απόψεις τους. Η αλληλεπίδραση με τους ανθρώπους και οι απαιτήσεις της καθημερινής ζωής χρειάζονται συνεχή προσπάθεια.
Εισηγήσεις
• Εμποδίστε τις εκρήξεις θυμού προσφέροντας ένα υψηλό επίπεδο ανοχής. Προετοιμάστε αυτά τα παιδιά για τις αλλαγές στην καθημερινή τους ρουτίνα ώστε να μειωθεί το άγχος. Τα παιδιά με σύνδρομο Aspenger συχνά είναι φοβισμένα, θυμωμένα και ανήσυχα στις αναγκαστικές ή απρόσμενες αλλαγές.
• Διδάξτε αυτά τα παιδιά πώς να αντιμετωπίζουν το άγχος που τους καταβάλλει και έτσι θα αποφεύγουν τις εκρήξεις. Βοηθήστε το παιδί, γράφοντας τα βήματα που πρέπει να ακολουθεί όταν εκείνο είναι ανήσυχο [π.χ. 1) ανάπνευσε βαθιά 3 φορές, 2) μέτρησε τα δάχτυλα του δεξιού σου χεριού 3 φορές, 3) ζήτησε να δεις το δάσκαλο ειδικής αγωγής, κ.τ.λ.]. Λάβετε υπόψη σας  και την συμπεριφορά στην οποία το παιδί νιώθει άνετα. Γράψτε-αν μπορείτε- τα βήματα αυτά σε μια κάρτα την οποία το παιδί θα έχει στην τσέπη του και θα μπορεί πάντα να τη διαβάζει.
• Να είστε ήρεμος, προβλέψιμος στη συνδιαλλαγή σου με το παιδί και να δείχνετε παράλληλα υπομονή και συμπόνια. Ο Hans Asperger (1991), ο ψυχίατρος που έδωσε το όνομά του στο σύνδρομο, παρατήρησε πως «ο δάσκαλος που δεν καταλαβαίνει ότι πρέπει να διδάξει το παιδί με σύνδρομο Aspenger ευνόητα πράγματα θα νιώθει ανυπόμονος και εκνευρισμένος» (σελ. 57). Μην περιμένετε το παιδί με σύνδρομο Aspenger να παραδεχτεί ότι είναι θλιμμένο. Όπως δεν μπορούν να καταλάβουν τα συναισθήματα των άλλων έτσι και εκείνα αγνοούν τα δικά τους συναισθήματα. (Αυτό δεν ισχύει για όλες τις περιπτώσεις. Ειδικά τα κορίτσια φαίνεται πως δεν έχουν δυσκολία στην κατανόηση συναισθημάτων). Συχνά καλύπτουν την κατάθλιψή τους και αρνούνται τα συμπτώματά της.
• Οι δάσκαλοι πρέπει να επαγρυπνούν για αλλαγές στη συμπεριφορά που μπορεί να είναι ενδείξεις κατάθλιψης, όπως έντονη αποδιοργάνωση, παραμέληση, χρόνια κόπωση, κλάμα, αυτοκτονικές τάσεις, κ.τ.λ.. Μη δέχεστε την απάντηση του παιδιού ότι είναι «εντάξει».
• Τα παιδιά με σύνδρομο Aspenger πρέπει να λάβουν βοήθεια μόλις παρατηρηθούν δυσκολίες σε συγκεκριμένα πεδία. Αυτά τα παιδιά γρήγορα καταβάλλονται και αντιδρούν πιο άσχημα στην αποτυχία απ’ ότι τ’ άλλα παιδιά.
Οι δάσκαλοι μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο στη βοήθεια αυτών των παιδιών για να μάθουν να διαπραγματεύονται τον κόσμο γύρω τους. Επειδή τα παιδιά με σύνδρομο Aspenger δεν είναι ικανά να εκφράσουν τους φόβους και της ανησυχίες τους, πρέπει ένας ενήλικας να τους βοηθήσει να αφήσουν την ασφαλή φανταστική ζωή τους για τις αβεβαιότητες του εξωτερικού πραγματικού κόσμου.  Είναι σημαντικό να νιώσει πως ο δάσκαλος είναι «σύμμαχος». Μπορούμε να οτυ ανφέρουμε ποιοι είναι οι σύμμαχοι του π.χ. γονείς, αδέλφια

Επεξεργασία: Ελένη Λούβρου, Νέλη Συντριβάνη ψυχολόγοι ειδικευμένοι στον αυτισμό Παναγιώτα Πλησή Δασκάλα-Συγγραφέας


Μερικές πρόσθετες πληροφορίες:

Μπορούμε να ζητήσουμε από τους γονείς του μαθητή να μας ενημερώσουν για ιδιαιτερότητες του. Αυτό μπορεί να μας βοηθήσει να προλάβουμε κάποιες δύσκολες καταστάσεις. Αν υπάρχει θεραπευτής που τον στηρίζει μπορούμε να ζητήσουμε τη βοήθεια του

Αν θεωρούμε πως η τάξη μας έχει την ωριμότητα να γνωρίσει κάποια πράγματα για τον μαθητή με το σύνδρομο,Θα ήταν βοηθητικό αν μπορούμε να κάνουμε μια συζήτηση βασισμένη επάνω στην έννοια της διαφορετικότητας και της ιδιαιτερότητας του καθενός, Αν πάλι θεωρούμε πως η τάξη μας έχει την ωριμότητα να γνωρίσει κάποια πράγματα για το μαθητή με το σύνδρομο είναι καλό να γίνει χωρίς την παρουσία του μαθητή. Αυτό  εξαρτάται κι από το μαθητή με το σύνδρομο. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί και αν έχουμε τη δυνατότητα μπορούμε να συμβουλευτούμε και τον ειδικό παιδαγωγό- ψυχολόγο που συνεργάζεται με τον μαθητή μας.

Σε περίπτωση έκρηξης θυμού, δεν φωνάζουμε στο μαθητή, δεν χρησιμοποιούμε πολλές λέξεις, ούτε τον αγγίζουμε. Του μιλάμε όσο πιο ήρεμα, αργά και με λίγα λόγια μπορούμε. Το ιδανικό θα ήταν να μην του μιλήσουμε καθόλου. Είναι καλό να γνωρίζει ο μαθητής αυτός που υπάρχει ένα ήρεμο μέρος όπου μπορεί να καταφεύγει την στιγμή της έντασης του. Αυτό το μέρος μπορεί να έιναι μέσα στην τάξη, ή κάποιο άλλο σημείο στο σχολείο. Καλό είναι να υπάρχουν εκεί πράγματα που τον βοηθάνε να ηρεμήσει.  Μπορεί να πάρει και ο ίδιος την πρωτοβουλία να το κάνει, μόλις αισθανθεί πως «ανεβάζει»  θερμοκρασία. (έχει εκπαιδευτεί για κάτι τέτοιο) Το καλύτερο βέβαια είναι να προλάβουμε αυτού του είδους τις εκρήξεις. Αργότερα και αφού έχει ηρεμήσει ο μαθητής μπορούμε να πάρουμε πληροφορίες για το τι ήταν αυτό που του προκάλεσε την ένταση.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου